Sandvik Material Technology, SMT, knoppas av från Sandvik-koncernen och byter namn. Bolaget går nu under namnet Alleima.
Bolaget är utvecklare och tillverkare av avancerade rostfria stål, speciallegeringar, titan och andra material med hög prestanda.
Anledningen till avknoppningen är att den ursprungliga stålverksamheten de senaste decennierna har hamnat i skuggan av höglönsam gruvutrustning och verktyg i hårdmetall inom den stora Sandvikkoncernen.
För även om affärsområdet SMT länge har varit lågpresteraren inom Sandvik och därför inte har fått vare sig ledningens, styrelsens eller aktieägarnas fulla uppskattning så är bolaget i en jämförelse med andra stålbolag en högpresterare. När Alleima och Sandvik framöver kommer att värderas på sina egna meriter ska det förhoppningsvis gynna båda bolagen och dess aktieägare.
Själva avknoppningen sker genom att de befintliga aktieägarna i Sandvik kommer att få aktier i Alleima i relation till storleken på sitt ägande. För fem Sandvikaktier får man en aktie i Alleima.
Jag äger själv Sandvik och fått tilldelade Alleima aktier. Idag var Alleimas första behandlade dag.
Enligt samma källa diskuteras hur Sandvik är en storfavorit bland utländska och indexnära fonder. Dessa är däremot inte intresserade av att äga ett medelstort svenskt stålbolag och en del av dessa kommer att sälja Alleima ganska omgående. Detta kan komma till att skapa ett högt säljtryck och en kursnedgång.
Jag tyckte Martin Blomgren formulerade sig väl gällande den kortsiktiga utvecklingen.
Tänker man sälja sina tilldelade aktier i Alleima kan det därför vara klokt att antingen riva av plåstret direkt och sälja på onsdag morgon eller att ha lite is i magen och vänta tills fonderna har tömt sina magasin och kursen stabiliseras. Är man inte Sandvikägare men lockad av att spekulera i att kursen trycks ned för mycket på kort sikt, eller vill komma in långsiktigt på en bra nivå i Alleima, så lär de första dagarnas handel bjuda på många intressanta köptillfällen.
Är det någon annan som också blivit tilldelade Alleima? Hur tänker isåfall ni? Jag tänker behålla oavsett kortsiktig kursutveckling för det är bra substans i bolagets verksamhet, och ser ljus framöver.