Avanzas fondsparare var rejält köpsugna under augusti. Enligt banken har 8 av 10 köpkronor som investerats under året skett under just denna månad.
Är det till fonderna som folk flyr när aktiemarknaden är för volatil? Brukar ni också investera mer i fonder när det går dåligt i aktieportföljen? Vad är det som gör att fonder är (eller upplevs) som ett säkrare kort i sådana situationer?
Jag upplever att det är ett smidigare alternativ när man har begränsat med tid och inte hinner läsa sig in på nya bolag och följa dem kontinuerligt. Tänker att det är säkrare med fonder eftersom innehavet sprids bland flera aktier (om man köper aktiefonder dvs).
Fonder är ju bara en samling av aktier så vad du menar med “lita på” vet jag inte riktigt?
Men du får ju automatiskt bra riskspridning om du köper en bred fond vilket ju är bra.
Håll koll på avgiften bara, 0,4% är mitt maxtak i avgift om jag inte bara är inne och vänder snabbt i en specialinriktad fond.
LF Global Indexnära, Avanza Zero och liknande är en juste grund i en portfölj tycker jag.
Men utöver ett knippe fonder har jag långt över 100 bolag i min portfölj (och piskar index år efter år).
Precis!
Jag bygger kassaflöde så inriktar mig på stabila utdelare på världens alla marknader.
Lägger nog mindre tid än de flesta på min portfölj om jag ska vara ärlig.
Tror faktiskt att det resulterar i mer skada än nytta att sitta och glo på kursutvecklingen för mycket.
Bryr mig inte om ett bolag gör några lite sämre kvartal, bedömmer dem på längre sikt än så.
Makro bryr jag mig inte om alls, världen är full av oro så då får man ju hålla sig utanför börsen.
Oro föder dessutom köptillfällen, de ska man ta vara på!
Det är dessutom betydligt fler än 100 bolag i min portfölj… med betoning på BETYDLIGT