AuAg Precious Green A

Tänkte starta en tråd för denna guldklimp AuAg Precious Green A. Denna fond har presterat kanon (se kursutveckling här) trots kriget och fortsätter stadigt att klättra uppåt. Eric Strand som driver fonden är otroligt förtroendeingivande i mitt tycke.

Funderar på att fylla på lite… hoppas att det kommer en liten nedgång så att man kan köpa in sig. Jag oroar mig dock inför att många av innehaven är ETC:er dvs. certifikatliknande lösningar istället för investering på den direkta varan - eller har jag missuppfattat det?. Hur vet man ex. att gulden inte sålts flera gånger? Och i sådana fall, hur skulle det kunna påverka fonden i sin helhet om guldet visar sig vara sålt 10ggr fler än vad man trott?

1 gillning

Wow! Det här är beyond min kunskap men intressant fond att följa! Ska läsa på mer om den. Kan man någonsin veta om guld visar sig vara sålt 10ggr fler än vad man trott? Hur ska vi som investerare kunna göra detektiv-arbete på det?

Tror det blir svårt att ta reda på, får mer eller mindre hoppas på att bolagen är transparenta vad gäller mängden guld som ligger i kassaskåpet.

JP Morgan (finansbolag/affärsbank) blev nyss fällda för att ha “spoofat” priser, dvs. manipulera priset på vissa metaller och driva dessa till en billig prisnivå genom att mixtra med sina orders.

The defendants engaged in thousands of deceptive trading sequences for gold, silver, platinum, and palladium futures contracts traded through the New York Mercantile Exchange Inc. (NYMEX) and Commodity Exchange Inc. (COMEX), which are commodities exchanges operated by CME Group Inc. These deceptive orders were intended to inject false and misleading information about the genuine supply and demand for precious metals futures contracts into the markets.

Läs mer här om du vill bli häpen.

Shit, hade ingen aning om detta! Verkar helt klart av artikeln att döma ha påverkat priset? Känns onajs att investera i något som så enkelt kan manipuleras där straff utdelas långt senare. Men egentligen är det kanske svårt att hitta någonting att investera i som mer eller mindre inte är manipulerat…

Är det inte så att fondens största del är inom grön teknologi? Bolag som utvecklar hållbara energilösningar? Tror därför den haft så bra utveckling, särskilt i år

Jag gjorde mig en rejäl hacka på AuAg Silver Bullet men skulle aldrig ligga lång i en sån här fond. På tok för dyr och svängig.
Men för en kort trejd kan det vara kanon.
Hutlös avgift, se upp med den om ni tänker vara långsiktiga ägare.

Gillar Eric Strand men han snackar ju i egen bok, tänk på det.

Hur länge ligger du i fonden då? Med tanke på att det tar ett par dagar att sälja och få pengarna så kan det vara omständligt att hoppa in och ut, eller?

Jag gick in och ur i Silver-fonden inom ett år.
Tror jag gjorde ca 40% eller något sånt.

Eric har ju rätt i att silvret är pressat och ska kosta mer men när poppar det? Kan ju ta väldigt lång tid om det ens händer. Med de avgifter de har på sina fonder är det ju inte värt att ligga lång (tror iaf jag).

Ah okej, intressant!

Tror du inte att det kan poppa snart? Verkar vara en short squeeze på G om man ser till Liberty Silvers utbud av silvermynt… De har tagit bort samtliga (brukar stå “slut i lager” annars).

Ohyggligt svårt att sia om, det har ju inte hänt än trots att det snackats om det lääääänge.
Det är stora krafter som pressar priset.

Finns enklare affärer att göra enligt min mening iaf.

Kan man inte bara köpa innehaven separat och på så vis slippa förvaltningsavgiften? Vad är det man tjänar på att INTE gå den vägen?