Bärta

Bärta är en vegansk livsmedelsproducent som erbjuder köttsubstitut gjord av fermenterad ärta. Har själv provat en del av deras produkter till min förtjusning. De erbjuder nu via deras emission möjlighet att teckna aktier genom pepins. Bärta befinner sig i en positiv utvecklingsfas och hade stark försäljningstillväxt under 2021 på 36%.

Jag tror på bolaget framöver. De säljer redan via flera av de störta livsmedelsaffärerna och erbjuder mycket bra produkter som goda alternativ till kött och andra substitut. Vidare är ärtorna närodlade vilket utesluter en hel del stora problem i leveranskedjan, om än till högre produktionskostnad.

Ska bli spännande att följa bolaget framöver.

Coolt! Läste detta om Bärta: Bärta omsatte 4 miljoner kronor under förra året och växte med 36 procent. Målet är att nå en omsättning på 36 miljoner kronor 2024. Rörelsemarginalen skall då vara 8 procent.

Företaget hänvisar till att marknaden för växtbaserade köttsubstitut växer snabbt. Tillväxten är cirka 15 procent per år och marknaden uppgick under förra året i Sverige till cirka 1,1 miljarder kronor.

Källa: https://borsvarlden.com/artiklar/barta-forlanger-teckningstiden

Är detta en untapped market? Känns som att de flesta köttsubstitut man hört talas om är internationella jättar, som Beyond.

Ser ut som att de utreder möjligheterna att börsnotera bolaget under hösten.

Bakgrunden till beslutet är delvis det stora intresset i den pågående kapitalanskaffningen men också en ökad riskaptit och en stabiliserad kapitalmarknad.

Källa: Bärta påbörjar arbetet mot börsnotering efter framgångsrik kapitalanskaffning via Pepins | Pepins

1 gillning

Jag håller med, finns inte så många andra enskilda aktörer noterade. Anamma som är stora ligger ju t.ex. under Orkla.

Går vi in på växtbaserad dryck har vi ju både stora Oatly men också svenskbörsnoterade Veg of Lund som gör växtbaserad dryck på potatis och rapsolja. Produkten heter DUG och jag tycker de lyckats bra. Däremot har det inte gått bra för deras kursutveckling på senare tid men den peakade rejält mitten 2021.

Ja det ser ju verkligen ljust ut för veganska alternativ på aktiemarknaden, iom att det är fler unga på marknaden som vill göra “conscious” val i sina investeringar. Jag undrar dock vilka faktorerna är för att det inte ska gå bra för ett sådant bolag. Klimatförändringar som gör det svårt att odla och därmed dyrare kostnader? Då kommer iofs hela matindustrin drabbas, och mat behöver vi annars dör vi ju. SÅ det är kanske ett säkert kort oavsett vad?

Deras emission slutade på 16 MSEK och 700 nya ägare.

Bland de nya investerarna återfinns Almi Invest, Kale United och Aggregate Media.

Intressant! Verkar vara ett bolag som, om de spelar sina kort rätt, det kan gå bra för. Det positiva är att ärtor kan odlas i SWE.

Det var inte illa! Ja jämfört med sojaprodukter så är ju ärtor att fördra just för svensk produktion. Vi håller ögonen öppna och ser hur det blir med ev. börsnotering.

Denna var riktigt fin!