Börja investera i ädelmetaller

Här diskuteras ädelmetaller och hur man investerar i dessa!

Hur går man tillväga för att investera i ädelmetaller? Jag vill investera i guld och silver. Finns det index eller leverantörer på börsen jag ska kolla in på?

Avser det fysiskt så är Liberty Silver att föredra. Tyvärr så är priset på fysiskt högre än spotpris pga. olika parametrar så som hög efterfrågan och dylikt. Eller tyvärr och tyvärr, har man redan köpt spelar det ingen roll. I dessa tider är det fortfarande läge att köpa oavsett.

Ska du köpa fysiskt silver så är det värt att notera att det är 25 (tror jag) procents moms. Därför har många beställt från Baltikum - detta är dock numera bannat av svenska staten. Finns alternativ på Tradera (momsfritt).

Andra alternativ är mining-aktier så som Lundin Gold, Franco Nevada, First Majestic Silver. Finns en fond som kan vara intressant.

I övrigt kan man sätta in pengar på Kinesis (“bank” som förvarar dina pengar som guld, dvs de växer/sjunker i paritet med värdet på metallen).

Här är lite tips: Länk

Är detta vad du själv investerar i om man får fråga?

Frågade mig? Jag ville främst ge ett tips om var @heidigluh skulle vända sig till för att investera i ädelmetaller.

Svårt att köpa silvermynt nu… Liberty Silver har tagit som samtliga mynt från sin sida (bortsett från deras egna som kostar avsevärt mycket mer än ex. maple leaf osv).

Finns en del på Tavex. Dock är priserna inte vad de en gång var (trots att silverpriset inte är högre än vad det var för ett par år sen)