EU planerar nödintervention på elmarknaden

Kom över denna artikel på DI idag.

De kraftigt stigande energipriserna har eldat på inflationen och ökat den ekonomiska bördan på hushåll och företag. Allt fler medlemsländer efterlyser nu pristak och EU nuvarande ordförandeland planerar att hålla ett extra möte för EU:s energiministrar den 9 september.

Vad kommer ett pristak att innebära, på kort och lång sikt? Är tanken att staten ska gå in som mellanhand och betala mellanskillnaden? Var kommer dessa pengar ifrån?

Om jag utgår från mig själv så skulle jag omedelbart sluta producera om ett pristak hade instiftats, utan att staten går in dvs.

1 gillning

Jag såg att även M vill införa pristak för elen i vinter, se SvT.

Mycket som du säger är det inte för producenten lika lönsamt då ett pristak införs, och produktionen dras därför ner. Rent mikroekonomisk innebär ett pristak ett lägre utbud därav. Efterfrågan kommer däremot bli större, och en överskottsefterfrågan skapas. Det behövs alltså en mekanism som avgör vilka konsumenter som får köpa till det låga priset, och vilka som blir utan. Ett annat sätt är att tillfredställa efterfrågan med statliga producenter som inte har några krav på sig att gå med vinst. Vi ser var detta isf är påväg…

Det man ska ta med sig är oavsett att det skapar en samhällsekonomisk förlust skapad av regleringen. Om staten ska kliva in och täcka upp denna kostnad har vi skapat oss en subventionerad elproduktion med statlig överskottsbörda stor nog att lägga om följande partiers budgetförslag. Dessa pengar, som då hade behövt tryckas, hade då inte hjälpt att råda bot på den pågående inflationen…

Att ta med sig hur som helst är att denna fråga har fler parametrar ur ett makroekonomiskt och infrastrukturellt perspektiv.

Sinnessjukt.

Vad som är ännu mer sinnessjukt är att Sverige nu är/va Europas största el-exportör.

Hur som så har situationen potentiellt makten att förstöra företagande i SWE - hur ska en vanlig medelstor pub betala elräkningen? Hur ska ICA-handlaren ha råd att hålla igång kyl och frys?

Sure, staten kan subventionera men som diskuterats tidigare på forumet; vem står för den notan? I bästa fall befintligt skattemedel, annars lutar det mot sedelpressen… dvs. mer inflation.

EU föreslår nya krisåtgärder för att få ner elpriset - kan det ge bränsle åt börsen?

EU överväger krisåtgärder på elmarknaden för att få ner de nu skyhöga priserna och minska trycket på hushåll och företag. Ett av förslagen som kommer att diskuteras på ministermötet nästa helg bygger på en översyn av elens prissättning.

Ja och i lördags kom det. Hyperinflation nästa?

1 gillning

Vilket nu även har godkänts rapporterar GP

Fan vad sjukt!

Att EU vill sätta ett tak på energipriser ökar ju efterfrågan - vilket i samband med ett minskat utbud kommer leda till att många inte får någon el alls? Detta leder ju till de kommer behöva ransonera energi…

Det låter farligt att mixtra med marknadsekonomins krafter. Efterfrågan kanske naturligt ska gå ner istället? Folk hittar alternativ till färdmedel etc. och drar ner på energikonsumptionen. EU kan istället gå in och stötta de allra fattigaste, något som kan bli billigare än att försöka hjälpa alla.

Och ja, vart ska inflationen ta vägen nu…

Inflationen kommer direkt in på ditt bankkonto i form av stödpaket från staten och späder ut köpkraften i dina befintliga pengar. Köp värdebevarande varor för pengarna är mitt tips!

EU siktar på elpristak på 200 euro.

Bryssel arbetar med förslag om ett pristak på 200 euro per megawattimme för el som inte genereras av gasproducenter som en del i arbetet med att begränsa energikrisen i EU.

Källa: Uppgifter: EU siktar på elpristak på 200 euro

Spanade på egen räkning från EON för att greppa. Min senaste faktura var på hela 4,04 kr per kWh. Det översatt innebär 378 euro per MWh. Detta prisförslag om 200 euro per MWh är då nästan den halva. Det kommer kräva stora stödpaket.

På förra fakturan var dock priset per kWh 1,67 kr och innan dess 2,3 kr. Man saknar ju våren 2021 med priser runt 50-60 öre/kWh.