Generellt (börja investera - vilka aktier?)

Tjeba
Jag ska börja handla med aktier tänkte jag. Hur börjar jag? Några rookie-tips på vilka aktier som är bra och vad man bör tänka på?
Simma lugnt!

Mitt tips är ganska enkelt, handla aktier du förstår och/eller är intresserad av.

Exempelvis:
Snusar du mycket? Fundera på att investera i Swedish Match.
Köper du mycket kläder? H&M eller Boozt.
Du kanske har jobbat på Willys eller Hemköp? Axfood.

På så vis är det enklare dig att förstå verksamheten och branschen de är verksamma inom. Det tror jag är en bra start om du ska börja handla med aktier.

1 gillning

Viktigast av allt är att förstå risken med ditt sparande som ny till aktiemarknaden. Investera bara så mycket du har råd att förlora! Se till att till en början välja bolag du läst på om och själv ser ett business case hos, eller som experter analyserat särskilt gott baserat på prognoser och utveckling framöver.

Nästa grej: Lägg inte alla ägg i samma korg. Sprid dina risker genom att diversifiera din portfölj. Det kan t.ex. vara genom att investera i olika brancher.

Tro inte att det kommer gå till månen direkt, utan det tar tid och är svajigt längst vägen. Lär dig sälja av och acceptera en förlust om du inte längre tror på bolaget. Bättre att lägga pengarna på andra aktier.

Slutgiltigen är marknaden i en mycket tuff fas just nu där det mesta går ner. Vi har en så kallad Bull-marknad till följd av corona, pengartryckeri, inflation, krig, energipriser och höjda räntor.

Är du ung och har små medel som ska investeras?
Lek loss och gå på dina första stora nitar, vad vi än säger så kommer du förmodligen inte lyssna (been there, done that, got the very expensive t-shirt).

Har du mycket kapital redan och/eller är lite äldre (35 och uppåt typ)?
Läs på ordentligt innan du börjar och gå sedan långsamt fram med dina placeringar.
När man kommer upp i ett stadigt kapital är minimering av nedsida ytterst viktigt.

Köp aldrig ett bolag för att andra säger det är rätt. Du måste räkna själv och bygga förtroende för att bolaget kommer gå i den riktning du tror annars kommer du sälja bort dig i minsta svacka.

Kommande 2-3 år tror jag blir en jäkla resa, nya köplägen kommer förmodligen hagla tätt.
Men ingen vet när botten sätts så jag köper på i vanlig takt. Köp jag tror jag kommer vara nöjd med i framtiden.

Om du inte redan funnit Kvalitetsaktiepodden så rekar jag att du lyssnar igenom alla deras avsnitt från början till nu. Det är enligt mig grabbar med helt rätt inställning till börsen.

2 gillningar

Diversifiera! En riktlinje jag hört är 8-12 aktier i minst 5 branscher.

För att få en billig diversifieringseffekt; testa investmentbolag. De har som affärsidé att investera i andra bolag, så här sitter ett gäng experter och bygger en bred portfölj de tror på. Investerar du i en investmentbolagsaktie har du därmed indirekt inbyggd diversifiering i portföljen.

Nästa tips: investera långsiktigt. I regel svänger börsen upp och ner kortsiktigt, men stiger alltid sakta men säkert ur ett långsiktigt perspektiv.

Just nu skulle jag säga: vilka företag går bra i den här mörka aktie-tiden och varför? Tror du att det finns en relevans till deras aktiestigning och att den kommer hålla? Köp. Är det en luftbubbla som kan spricka när som helst? Köp ej. Ett exempel på denna aktie-luftbubbla är företaget Zoom som EXPLODERADE under pandemin, från 66 dollar i början av 2020, till 560 dollar i slutet av 2020. Nu är den nere på 80 dollar igen. Det är ju tydligt förknippat med att zoom var nr 1 medel för kontakt under pandemin, som slutat nu.

1 gillning