Hur ofta bevakar ni era investeringar?

När ni väl har skapat en aktieportfölj, hur mycket har ni då fortsatt koll på portföljen? Följer ni nyheter på de aktier ni äger? Sätter ni en gräns för hur mycket kursen får sjunka/stiga innan ni kan sälja aktien, har ni tidsbaserade gränser eller gör ni något annat? Jag har förr haft lätt för att köpa en aktie, hålla stenkoll på bolaget i ett par veckor och sedan helt glömma bort den. Det känns inte som en optimal investeringsstrategi.

1 gillning

Hej! Ja det är lätt att det blir som du säger. Det blir ett himla jobb, samt stress att hålla sig helt uppdaterad, särskilt jobbigt om man har spek-aktier. Jag väljer mina innehav ur ett säkert och långsiktigt perspektiv och är inte överdrivet påverkad av dess kortsiktiga utveckling. På kort sikt kan jag sälja om aktien blir överköpt till följd av en god nyhet/PR och stiger för mycket, för snabbt och av anledningen fomo/hype snarare än substans. När kursen sedan går ner köper jag på mig mer.

Samtidigt går jag ändå in dagligen och bevakar mina innehav. Nyheter så som pressmeddelanden och rapporter bevakar jag samt riktkurser och eventuella expertuttalanden.

@Apollo hade en del bra poänger, upplever också att det kan bli stressigt med en allt för bred portfölj. Långsiktiga innehav kräver rimligtvis mindre bevakning, när du ser mer kortsiktigt så kan du förslagsvis prenumerera på pressmeddelande från bolaget via IR-plattformar - då underlättar det att hänga med.

Nice! Vilka plattformar brukar ni använda er av då? Vilka appar och hemsidor tycker ni är bra?

Jag använder Avanza och tycker även de själva har rätt bra verktyg för teknisk analys samt nyheter. Annars använder jag Börsdata, DI och företagens egna kommunikationskanaler.

Jag brukar sätta kurslarm på bolagen jag äger så att jag blir förvarnad om det skulle svänga jättefort. Men ofta så har jag Avanza uppe på telefonen i ren nyfikenhet. Kan rekommendera alla att sätta kurslarm på sina bolag.

1 gillning

Jag gör det som mitt astro säger. Skämt å sido. Verkar dock vara trendigt bland Gen-z på tiktok att investera enligt stjärntecken…

Själv kollar bara om jag vågar, otroligt ovettig strategi om man vill bli rik. “Strutsmetoden” (huvudet i sanden) funkar dock bra om man, som jag, lever i förnekelse.

1 gillning

Följer ni några index för att få koll på marknader? Jag skulle vilja hitta lite roliga index, som “pandemi-index” t.ex. Det hade kunnat följa zoom, shopify och sånt som blev populärt inom pandemin. Jag vill liksom hitta något som ger en bredare förståelse för hur marknaden i helhet går, med fokus på mina intressen hehe.

Köp bara stabila bolag som har fin historik så kan du ta en titt på årsrapporten bara och kolla om det går åt ungefär rätt håll.

Jagar man storvinst i förhoppningsbolag får man verkligen vara på tå och för det mesta skiter det sig ändå :wink:

1 gillning

Haha, härlig strategi!

Skulle du säga att du undviker förhoppningsbolag/tillväxtbolag av den anledningen?

Undviker förhoppningsbolag till 100%, det är ytterst få såna som blir något i slutändan.
Tjänar ett bolag inte ens pengar på sista raden är det förmodligen skräp.
Visst, 1 på 1000 är inte skräp men vem kan pricka dem? Köp en lott istället och få det överstökat på sekunder istället för 10+ år.

Nu kommer säkert någon in och säger “de kan vända till vinst om de måste”… det tror jag när jag ser det…

Tillväxtbolag unviker jag dock inte.
Har t o m några som inte delar ut men det är ytterst få.

EVO är t ex ett gammalt innehav jag har som faktiskt delar ut grymt fint sett till mitt GAV (270-ish kronor gav jag för dem).

1 gillning