Hur påverkar riksdagsvalet 2022 min privatekonomi?

Nu är det mycket snart val och partierna har en mycket skild syn gällande den ekonomiska politiken. Denna gång kan det kanske komma att bli det avgörande frågan för gemene man. Jag hade tyckt det var intressant att diskutera detta, och belysa saker som kanske missats.

Bland annat tänker jag självklart på skatterna där vi, i sedvanlig ordning, har två läger. Inkomstskatt, fastighetsskatt, bränsleskatt, miljöskatter, elskatter etc. Jag tänker också på amorteringskrav, CSN, A-kassa, ränteavdrag, reseavdrag, stödpaket och karensdagar.

Stödpaket lär bli ett stort ämne för röstfiske. Socialdemokraterna har i nuvarande regeringsställning gått ut med att det ska införas ett elprisstöd på 30 miljarder kronor till konsumenterna. Detta samt hur Moderaterna vill införa ett tak på el vilket diskuterades tidigare på forumet i EU planerar nödintervention på elmarknaden. Hur kommer detta att utspela sig?

Mest förvånad tror jag är över att Miljöpartiet halvera matmomsen och ge en skattesänkning på 4000 kronor till alla som bor på landsbygden. Inte riktigt i deras vanliga spår. Tror ni de kan vinna röster på detta?

För den som sparar tänker jag även mycket på det hett omdebaterade ämnet ISK, som blev en stor fråga sommaren 2021. Detta förslag är numera nedlagt efter starka negativa reaktioner från småsparare. Men hur kan det komma att ändra sig?

Det går åt helvete med allt eftersom de konventionella partierna ser ut att driva politik som innebär att sedelpressen går varm. Hyperinflation är därför det enda alternativet just nu.

Ställ dig frågan: vilken sittande regering vill orsaka en börskrasch (pga. åtstramad penningpolitik)?

Tyvärr så är det nödvändigtvis inte deras fel eftersom vi gått på samma linje sedan 1971 men men…

Vi får väl se hur saker kommer bli… Hoppas iaf på att elen stannar inom Sverige och att elexporten minskar, kraftigt!!!

Ja det håller jag verkligen med om. Att vi är europas största exportör är ofattbart… När det gäller detta har istället båda blocken lovat omfattande stödpaket till hushållen.

Vidare hittade jag en hel del om ämnet i denna artikel Ekonomisk påverkan av en ny regering

När man läser detta önskar man att partierna hade kunnat sluta tjafsa om skit och ta tag i väsentliga frågor så som, ja, livsmedelsproduktion och våra bönder.