Nu är det mycket snart val och partierna har en mycket skild syn gällande den ekonomiska politiken. Denna gång kan det kanske komma att bli det avgörande frågan för gemene man. Jag hade tyckt det var intressant att diskutera detta, och belysa saker som kanske missats.
Bland annat tänker jag självklart på skatterna där vi, i sedvanlig ordning, har två läger. Inkomstskatt, fastighetsskatt, bränsleskatt, miljöskatter, elskatter etc. Jag tänker också på amorteringskrav, CSN, A-kassa, ränteavdrag, reseavdrag, stödpaket och karensdagar.
Stödpaket lär bli ett stort ämne för röstfiske. Socialdemokraterna har i nuvarande regeringsställning gått ut med att det ska införas ett elprisstöd på 30 miljarder kronor till konsumenterna. Detta samt hur Moderaterna vill införa ett tak på el vilket diskuterades tidigare på forumet i EU planerar nödintervention på elmarknaden. Hur kommer detta att utspela sig?
Mest förvånad tror jag är över att Miljöpartiet halvera matmomsen och ge en skattesänkning på 4000 kronor till alla som bor på landsbygden. Inte riktigt i deras vanliga spår. Tror ni de kan vinna röster på detta?
För den som sparar tänker jag även mycket på det hett omdebaterade ämnet ISK, som blev en stor fråga sommaren 2021. Detta förslag är numera nedlagt efter starka negativa reaktioner från småsparare. Men hur kan det komma att ändra sig?