Kan någon förklara varför man skulle vilja äga NFTs, vad jag mest hänvisar till är exempelvis ägandet av ett konstobjekt. Vill man köpa NFT’n och sen bara sitta och titta på konstverket på sin dator? Eller ska man koppla in det till en projektor och sen projicera det på sin vägg? Jag förstår verkligen inte syftet. Någon som möjligtvis äger NFT-konst här och vill upplysa mig?
Är det så att man investerar för att äga saker i metaverse? Att saker man fysiskt äger här är lite samma stuk som att sedan äga saker i den digitala världen, där man kan komma och existera mer och mer? Jag vet inte om det är så. Men om hårdvaran utvecklas tillräckligt bra och AR tar fart, så kan jag se hur digital konst börjar forma ett likvärdigt ämne till fysisk konst.
Jag får riktiga MetaZoo(Steve Aokis nya “pokemon”)-vibbar samt Tulpanmanin i Nederländerna under 1600-talet(jeeez) … Riktigt sjukt med Tulpanmanin f.ö.
/GT
Detta med NFT:er är imo rätt skumma investeringar jag kan för lite om. Känns dock som det saknar substans. Man har liksom äganderätten till ett orginal i digital form (ja det ligger ju i tiden, gillar för övrigt din analys @hundragetter om metaverse.) Men grejen är att ofta har alla tillgång ändå, liksom den första Twitter tweeten, Jack Dorsey’s first tweet, som var uppe för $48M (se dock hur det gick…)
MEN om man nu ska finna en anledning att ha NFT:er, annat än att impa på Habbo, kan man väl ta ut en avgift för att andra användare ska få ta del, och skapa ett typ av digitalt konstmuseum?
Ja eller hur! En avgift för ett digitalt konstmuseum låter konkret. En annan fundering är kring alla olika metaverse plattformar som existerar. Kommer vissa vara mer värdefulla än andra? Är alla NFT’s valid på alla plattformar? Decentraliserade system kommer ju med osäkerheten kring enhetliga plattformar som alla samlas kring och godkänner.
Det är ett mysterium. Jag undrar om någon där ute kan förstå värdet av NFT’s och förutspå dess utveckling. Det kan ju också vara så att timingen är fel, vi kanske måste bli mer digitala, AR-fokuserade för att börja använda oss av NFT’s. En grundregel för mig i investerande är att om jag inte förstår det, så investerar jag inte i det. Så inga NFT’s för mig på ett tag!
Detta är rent spekulativt skräp. Detta borde förbjudas.