Hej!!
Hur ser folk på sitt pensionssparande? Hur mycket är rimligt att spara varje månad?
Känner att det är dags att komma igång med min privata pension men upplever att alla tips är överflödiga när jag googlar… Hade verkligen uppskattat om jag fick korta, tydliga och enkla tips. Om jag ska gå på aktiefonder, vilka väljer jag exempelvis då?
Tacksam för alla svar!
Vad som är rimligt att spara beror på din månadsinkomst.
Jag brukar titta på fonder med hög sharpekvot kombinerat med låg avgift, du kan få en rätt bra lista över dem på Avanza.
Det jag sparar privat i börsen öronmärker jag inte för pension men ca 15-20 tusen i månaden brukar det bli (dock sparar jag lite mer nu när börsen är sur).
Min tjänstepension startade jag samma år som jag startade företag 18 år gammal, idag är jag 44 och det har utvecklats väl 
Är du ung behöver inte beloppet vara stort för att det ska växa till sig bra innan du är pensionär.
Indexfond tycker jag är en bra grund i pensionssparandet, låg avgift är mycket viktigt! Annars äts stor del av vinsten upp på sikt. LF Global Indexnära och liknande globalfonder är bra. Avgift över 0,4% tycker jag du ska undvika i pensionssparandet.