I natt föll pundet mot USD med 4,67 procent… Befolkningen i UK har redan svårt med inflationen som det är. Detta kommer sannolikt urholka köpkraften ännu mer (och snabbare).
Vad är det som händer? Hur ska man göra för att överleva som britt?
I natt föll pundet mot USD med 4,67 procent… Befolkningen i UK har redan svårt med inflationen som det är. Detta kommer sannolikt urholka köpkraften ännu mer (och snabbare).
Vad är det som händer? Hur ska man göra för att överleva som britt?
Det är verkligen en speciell situation för britterna! Fick en färklaring i The Guardian att Kwasi Kwarteng, Storbritanniens nya finansminister, i fredags (23/9) gick ut med en plan som jag uppfattar är för att “rädda” den brittiska befolkningen. Planen innebär att han vill göra skattesänkningar, vilket är starkt kopplat till energikrisen och inflationen (antar jag?) i och med att Storbrittanien är ett av de hårdast drabbade länderna. För att kunna göra denna skattesänkningen ska brittiska staten lägga 60 miljarder pund under de kommande sex månaderna. Det är Storbritanniens största skattesänkning på de senaste 50 åren som till största del är betalda genom LÅN!
Hur ska det här sluta? Det kommer hjälpa befolkningen extremt kortsiktigt, men hur ska bakslaget slå med en sån extrem skuld pga att de vill “hjälpa” sin befolkning och därmed ger landet även en valutakurs som faller i botten?
Enligt mig låter det som att Storbritannien just nu är ett extremt experiment den kommande tiden, som många länder kan snegla på för att se hur det går när man gör rejäla skattesänkningar i en global ekonomisk kris.
Jag undrar också hur de ska klara sig?
Ska staten lägga 60 miljarder pund ist för att dra in stålarna via skatt? I så fall är det ju via sedelpressen och då genererar det ju bara mer inflation… Bra tänkt!
Har deras riksbank något E-pund på G som de tänker införa eller vad är deras plan egentligen?
Verkar ha varit panik igår. Väldigt nära ett “Lehman-moment”. Det verkar inte gå att strama åt och dämpa inflationen.
Bank of England launches £65bn move to calm markets