Mikael Sarwe, strategichef på Nordea, gästade idag DI:s Börsmorgon där han talar om en kommande global recession. Flertalet analyser visar tydligt på detta.
Stater/banker som inte längre trycker pengar suger in likviditet från samhället.
Det pratas om hur företag efter pandemin och dess supply chain disruption gick över till högre lagersaldon för att försäkra leveranser. Nu står de med för stora lager och sjunkande orderingångar, vilket inte bådar gott inför resultat 2023.
Sjunkande bostadspriser och försäljning av nybygge.
Realräntehöjningar > Nya highs på realräntorna innan det här är över.
Ökande inflation är något som Sarwe spår kommer pågå iallafall till mitten av 2023. Han tar bland annat upp hur löneökningstakten i USA har ökat en hel del.
Tycker vanligtvis att experter/strateger brukar uttrycka en hög tro till att allt kommer gå bra och det är “rea”. Viktigt med analys om vår samekonomi ur ett normativt perspektiv och tycker därför Sarwe gör en bra analys och presentation. Det visar också på allvaret vi står inför.
Vad är er take? Vad kommer hända och hur länge tills vi känner av detta?
Jag undrar hur vi som privatpersoner kommer slås av detta.
Den enda enorma käftsmällen är väl för de som har stora lån, såsom bostadslån, och står inför höjda räntor som man inte vet vilken höjd de kommer ta.
Annat att tänka på är att varor blir dyrare, men jag undrar hur hårt det verkligen slår? Det enda är väl att man får hålla tillbaka på “strö-utgifter”, men annars kan man väl fortsätta i “busniess per usual”. ELLER? En annan aspekt är väl kanske att svenska kronan dalar jämfört med andra valutor så att det blir dyrt att åka på utlandssemester men det är vi ju vana vid att inte göra ändå iom corona så den kan väl inte svida jättemycket?
Något jag reagerar på dock är att Sarwe menar på att det “iallafall kommer pågå till mitten av 2023”. Det är om ett halvår snart?! Det känns väl helt otroligt att det ska gå så fort?
Ja allt blir dyrare för företagen går på knäna. Mycket skönt att jag inte har ett bolån för det, som du säger, blir svettigt. Gällande valutan blir det ändå en stor fråga för vår internationell ekonomi - dvs import och export. Det blir dyrare för Sverige att importera med en svagare valuta och lönsammare att exportera. Inhemska producenter kommer därför ha incitamenten att öka produktion. Om vi däremot ser på vår produktion av mat har vi ju valt en politik där vi istället importerar det mesta och bygger företagsparker och bostäder på våra åkrar… Därför blir vi tvungna att importera och betala dyrare. Det kommer nog svida mer än dyrare utlandsresa!
Att inflationsökningen endast skulle pågå ett runt halvår håller jag med dig om är alldeless för optimistiskt. Om de slutar trycka pengar, vilket han menar att de skulle(?), krashar börsen och bostadsmarknaden.