Vill byta bank - hjälp!

Jag har just nu SEB vilket innebär ett mindre rån i förhållande till vad man får. Kostar en hel del att bara inneha ett “vanligt” konto vilket är ett smärre skämt med tanke på att man inte ens får ränta på sitt sparkapital längre.

Så vad säger ni, vilken bank är bäst? Vilken har ni och vilken bör man byta till?

Har själv Sparbankerna och är nöjd. Jag har också hört att Handelsbanken är bra! Kolla dock vad de har för begränsningar kring investeringar pga PKism, men det kanske du redan stött på hos SEB med deras “hållbara portföljer”

Vad menar du med PK-ism i sammanhanget? Kan du ge något exempel? Obs frågan är inte meningen att låta anklagande utan jag är genuint intresserad av vad de definierar som “hållbart” av PK-anledningar.

Jag förstår om det var otydligt! Det jag menar är exempelvis restriktioner i deras aktivt förvaltade fonder från att investera i fossila bränslen, vapen, alkohol, tobak och cannabis. Se Handelsbanken samt SEB kring hur de arbetar med Agenda 2030 och vad de väljer bort i sitt sätt att investeringa hållbart.

Jag är nyfiken på hur mycket ni betalar / månad för att inneha ett konto med bankkort!

Jag har just nu ICAbanken och betalar ingen avgift öht pga student men nu slutar jag vara student. Kanske att jag ska byta bank då. Vet att ICAbanken tar 25 kr/månad/bankkort.

Vad är det som kostar att ha ett konto hos SEB menar du?
Har massa pengar där (hela min buffert = några normala årsinkomster) men upplever inte att det kostar något speciellt.

Fonder osv. ska man dock inte ha där, då rånar de en med sjuka förvaltningsavgifter.

Däremot vill jag flytta mitt bolån därifrån men ingen är intresserad att ta över det för lånet är för litet… :confused: